Zakelijk bellen voor ZZP-ers: extra kosten zonder voordelen

Een belangrijk deel van de activiteiten van een ZZP-er bestaat uit (klant)contact. Een mobiel abonnement is daarbij onmisbaar, zowel voor de digitale communicatie (email via mobiel internet) als voor het 'ouderwetse' belletje.

Tijdens je werk maak je dus kosten bij je mobiele provider. Dit zijn zakelijk kosten en daardoor aftrekbaar. Mobiele providers zijn hierop ingesprongen en bieden sinds een aantal jaren zogenaamde 'zakelijke abonnementen' aan. Hoewel zo'n zakelijk abonnement bepaalde voordelen biedt ten opzichte van een gewoon 'consumenten abonnement' zijn deze voordelen van weinig nut voor de gemiddelde ZZP-er. De kosten liggen daarentegen vaak stukken hoger. In dit artikel bekijk ik waarom het bijna altijd slimmer is om voor een consumenten abonnement (ook sim only) te kiezen in plaats van een zakelijk abonnement.


De extra opties van een zakelijk abonnement

Natuurlijk is een zakelijk abonnement geen wassen neus en biedt het bepaalde voordelen vergeleken met een consumenten abonnement. De belangrijkste extra opties zijn de volgende

  1. Beheer van alle abonnementen binnen het bedrijf onder één account
  2. Delen van abonnementsbundels tussen medewerkers
  3. Voordelig bellen tussen collega's onderling
  4. Persoonlijke accountmanager



Zakelijke opties en de ZZP-er

Laten we deze zakelijke voordelen eens bekijken vanuit de gemiddelde ZZP-er.

Nummer 1: het beheren van alle abonnementen binnen een bedrijf onder één account.
Het is makkelijk om het voordeel te zien bij een groter bedrijf (niemand heeft zin om elke maand 40 facturen van 40 verschillende medewerkers te gaan bekijken). Voor de ZZP-er valt dit voordeel eigenlijk weg. Een ZZP-er ('zelfstandige zonder personeel') heeft vooral met zichzelf te maken en met een consumenten account kun je prima je eigen gegevens inzien.

Nummer 2: delen van abonnementsbundels.
Ook hier geldt weer dat een ZZP-er weinig bundel te delen heeft aangezien hij/zij geen mensen in dienst heeft. Zelfs voor een klein bedrijfje kan ik me zo voorstellen dat je bundels juist liever níet deelt.

Nummer 3: voordelig bellen tussen collega's.
Het wordt een beetje eentonig, maar ook hier is er weinig voordeel voor een ZZP-er te vinden. Bovendien kun je bij veel consumenten abonnementen ook meerdere voordeelnummers instellen waarmee je eigenlijk meer bereikt dan alleen voordelig bellen tussen collega's.

Nummer 4: een accountmanager die jou altijd te woord staat.
Het is natuurlijk prettig om een vast contactpersoon te hebben, maar de providers die een accountmanager aanbieden, bieden dit pas vanaf een bepaald aantal personen binnen een zakelijk contract. En behalve dat het prettig is heeft niemand dit écht nodig, zeker niet als dit voor hogere kosten zorgt.

Concluderend zien we dat de vier belangrijkste voordelen van een zakelijk (sim only) abonnement weinig toevoegen aan het mobiele abonnement van de gemiddelde ZZP-er.

De kosten: zakelijk abonnement duurder

Het is niet mogelijk om alle zakelijke abonnementen met alle consumenten abonnementen te vergelijken. Daarvoor zijn er teveel opties en zijn deze opties vaak niet direct vergelijkbaar (een belbundel die bijvoorbeeld wel als zakelijke optie bestaat, maar niet als consumenten optie, etc). In plaats daarvan bekijk ik een abonnement van rond de 300 belminuten met daarbij een 1 GB internetbundel en vergelijk de kosten tussen een zakelijk abonnement en een consumenten abonnement. Dit geeft een goed beeld van de verschillen in kosten, ookal hebben we hiermee niet alle situaties gedekt.
NB BEN, Hi, Simyo, Simpel, en Robin Mobile leveren geen zakelijke abonnementen, deze providers zijn daarom niet meegenomen in dit overzicht. Telfort levert wel zakelijk abonnementen, maar bij de ZZP versie zijn de tarieven hetzelfde als de consumenten tarieven en zijn de bovengenoemde voordelen niet van toepassing. Daarom is ook Telfort ZZP uit het overzicht gelaten.

Provider Zakelijke sim only Zakelijke prijs Consumenten sim only Consumenten prijs Verschil
KPN 300 min/500 MB €35,- onbeperkt bellen/500 MB €35,12 +€0,12
Vodafone 275 min/500 MB €25,- 400 min/500 MB €24,59 -€0,41
T-Mobile 300 min/1 GB €28,10 300 min/1 GB €19,80 -€8,30
Hollandsnieuwe 275 min/1 GB €15,70 450 min/1 GB €15,70 €0,-
Tele2 300 min/1 GB €21,50 300 min/1 GB €14,05 -€7,45
Youfone 450 min/1 GB €24,17 450 min/1 GB €19,01 -€5,16

Alle tarieven zijn exclusief BTW.

In alle gevallen(!) is een consumenten abonnement voordeliger. Danwel liggen de kosten lager voor dezelfde bundels, danwel krijg je een grotere bundel voor hetzelfde bedrag (zie bijvoorbeeld KPN, waar je voor hetzelfde geld 'onbeperkt' bellen krijgt, in plaats van een bundel van 300 belminuten). Qua tarief is er geen enkele reden om voor een zakelijk abonnement te kiezen, zeker als je weet dat de aansluitkosten bij een zakelijk abonnement meestal hoger liggen (bij T-Mobile zelfs €44,12 zakelijke aansluitkosten).

Conclusie

Vanuit de gemiddelde ZZP-er gezien zijn er weinig redenen te bedenken waarom er een zakelijk abonnement in plaats van een consumenten abonnement gekozen zou moeten worden. De kosten liggen (soms stukken) hoger en de extra opties die zakelijke abonnementen bieden zijn van weinig toegevoegde waarde voor een ZZP-er. Een consumenten factuur kan gewoon worden gebruikt bij opgave van de bedrijfskosten (de BTW staat standaard ook altijd vermeld), hier is geen zakelijk contract voor nodig. Er blijken wat misverstanden over dit punt te bestaan. Als je een eenmanszaak hebt (meest voorkomende rechtsvorm voor ZZP-ers) is het namelijk niet nodig om een factuur op naam van je bedrijf te hebben staan, ookal wordt dat vaak gedacht. Kijk voor meer informatie bij de belastingsdienst aangaande uitgaande facturen en bij deze discussie bij de Kamer van Koophandel. Het misverstand bestaat waarschijnlijk omdat je op eigen facturen wél verplicht bent je eigen BTW-nummer en KVK-nummer te vermelden. Mochten de zaken zo goed gaan dat een BV interessant is voor een ZZP-er, dan is de handelsnaam wel verplicht (dus niet alleen de naam van de ondernemer). Nog steeds geldt dan dat BTW en/of KVK niet noodzakelijk zijn. Het zou lastig kunnen zijn om privé gebruik en zakelijk gebruik gescheiden te houden, maar de oplossing daarvoor is niet een zakelijk abonnement. Mocht je al overwegen om een apart, zakelijk nummer te nemen dan kun je nog beter twee consumenten abonnementen afnemen om zo de kosten gescheiden houden. Wil je de lage kosten van een consumenten abonnement, maar toch het abonnement op naam van je bedrijf, dan is Telfort nog een goede optie.

Voor de rest lijkt de keuze simpel: laat de zakelijke voordelen-die-geen-voordelen-zijn voor wat ze zijn en steek de lagere kosten van een consumenten abonnement in je zak.


Mocht je willen weten welke provider de voordeligste abonnementen biedt voor jouw wensen, gebruik dan onze abonnementen vergelijker

Jorma de Ronde, 02-09-2013 | Geplaatst in Zakelijk

Reacties