Onbeperkt bellen?
Onlangs heeft Youfone een 'onbeperkt per dag bellen/sms-en' abonnement geintroduceerd. Het concept is simpel: elke dag dat je niet belt of smst betaal je niks, wanneer je wel belt (of smst) betaal je €1,50 per dag (en dus verder geen extra kosten voor bellen die dag, dat wil zeggen, tot 23.59u dezelfde dag). Voor internetten geldt eenzelfde principe, alleen betaal je dan €2,50 per dag.
Bovenstaande klinkt in eerste instantie aantrekkelijk, maar ik wilde toch even kijken in welke gevallen zo'n abonnement nu voordelig is. Daarom heb ik 3 scenario's doorgerekend: iemand die heel weinig belt, iemand die heel veel belt en iemand die sporadisch belt, maar dan meestal wel lang (>30 min).
Scenario 1:
Iemand die heel weinig belt, gemiddeld 100 min/maand.
Natuurlijk moet je veel aanname's maken als je wilt berekenen hoeveel iemand dan kwijt is bij Youfone, voornamelijk over hoeveel dagen verspreid deze persoon belt. Laten we aannemen dat deze persoon op 6 verschillende dagen elke keer 15 minuten belt (=90 minuten in totaal). De kosten zijn dan:
Youfone: 6 x €1,50 = €9,- per maand.
De goedkoopste andere optie (vergelijk zelf) is Tele2 of Simyo, beide €3,- per maand.
In dit geval is Youfone dus niet voordelig, pas bij minder dan 2 dagen bellen per maand wordt Youfone goedkoper. Voor de spaarzame beller dus geen goede optie.
Scenario 2:
Iemand die heel veel belt, gemiddeld 1000 min/maand.
We gaan er nu even vanuit dat iemand die zoveel belt ook wel elke dag belt. In dat geval:
Youfone: 30 x €1,50 = €45,- per maand.
De goedkoopste andere optie is Telfort, voor €31,- per maand. Mocht je nu heel veel SMS-en daarbij, bijvoorbeeld 500 sms per maand, dan ligt het wat dichter bij elkaar, maar nog steeds is Telfort dan met €37,- per maand goedkoper.
Ook in dit scenario is Youfone dus geen goede optie.
Scenario 3:
Iemand die sporadisch belt, maar dan wel veel. Laten we voor dit scenario iemand nemen die 5x per maand, en dan elke keer 1.5uur belt. Dan kom je dus uit op 450 minuten.
Kosten bij Youfone: 5 x €1,50 = €7,50 per maand.
Goedkoopste andere optie: Tele2 of Simyo, met €14,- per maand.
Hier is Youfone dus duidelijk wel een slimme zet!
Uit deze voorbeelden is al snel duidelijk voor wie deze vorm van een sim only abonnement voordelig is: iemand die op weinig verschillende dag veel belt. Persoonlijk lijkt het me ook niet zo prettig om elke keer als je iemand wilt bellen moet denken: 'zou ik het wel doen, dan ben ik weer €1,50 kwijt', maar ik kan me ook goed voorstellen dat iemand anders daar minder problemen mee heeft.
Wat betreft het internetabonnement is het wat lastiger uit te zoeken, maar als ik kijk naar mijn eigen gebruik dan wil ik eigenlijk toch wel elke dag mijn email kunnen checken en dan loopt het bij Youfone toch wel snel in de papieren (30 x €2,50 = €75,- per maand, alleen al aan internet).
De beste manier om erachter te komen of dit een goede optie is zal denk ik gewoon zijn om eens goed te kijken naar je belgedrag (bv met behulp van een online factuur/belspecificatie) en te kijken op hoeveel verschillende dagen je gemiddeld belt.