Om het juiste abonnement te kunnen kiezen moet je eerst weten wat je nodig hebt. En om te weten wat je nodig hebt, kun je het beste kijken naar wat je op dit moment verbruikt aan belminuten, sms, en data. Eensim zet op een rijtje hoe je je verbruik in 4 simpele stappen kunt bepalen.


Drie mogelijkeden

Er zijn drie makkelijke manieren om je verbruik te bepalen. De eerste methode is door je verbruik op te vragen bij je provider, de tweede methode is door je verbruik zelf bij te houden met behulp van een app. De eerste methode werkt iets beter, omdat je provider altijd alles bijhoudt en ook terug in de tijd kan kijken. Heb je op het moment geen mobiel abonnement, dan kun je je verbruik schatten. Hieronder worden de verschillende manieren uitgelegd.

Methode 1: via je provider

Via je provider je verbruik opvragen kan met de volgende 4 stappen:

  1. Welke provider.
    Misschien wel een hele simpele stap, maar ten eerste moet je weten welke provider je hebt. Dit kun je nagaan door je contract terug te zoeken, of misschien weet je dit wel gewoon uit je hoofd.
  2. Inloggen.
    Nu je weet bij welke provider je zit kunnen we door naar stap 2: inloggen op je account bij je provider. Hieronder staat een tabel met alle providers en de pagina waar je kunt inloggen bij die provider.
  3. De gegevens.
    Nu je bent ingelogd kun je je gegevens over je verbruik inzien. Omdat dit bij elke provider net weer wat anders werkt kunnen we geen volledige beschrijving geven. Het beste kun je zoeken naar de pagina die gaat over 'verbruik', 'facturen', of 'gebruik'. Mocht je er niet uitkomen dan kun je dat hieronder als commentaar aangeven.
  4. Analyse.
    Dit klinkt ingewikkelder dan het is. Het enige wat je hier hoeft te doen is het bekijken van je verbruiken in termen van belminuten, sms, en data over de afgelopen 6 maanden (lange termijn verbruik), en over de laatste 2 maanden (korte termijn verbruik). Mocht je bel en/of internet gedrag veranderd zijn in de afgelopen maand, houd daar dan rekening mee.

Nu je je verbruik bepaald hebt kun je door naar tips over het kiezen van een abonnement onderaan deze pagina.

Inlogpagina's voor alle providers

Provider Inlogpagina
Ben https://www.ben.nl/inloggen
Hi https://www.hi.nl/inloggen.htm
Hollandsnieuwe https://www.hollandsnieuwe.nl/login
KPN https://www.kpn.com/prive/mijnkpn.htm
Robin Mobile https://www.robinmobile.nl/my-robin
Simpel https://www.mijnsimpel.nl/login.aspx
Simyo https://mijn.simyo.nl/selfcare2/servlet/MijnSimyo
T-Mobile https://www.t-mobile.nl/login
Tele2 https://www.tele2.nl/klantenservice/mijn-tele2/
Telfort https://www.telfort.nl/ca/loginbox.do
Vodafone https://www.vodafone.nl/my/account/login.shtml
Youfone https://www.youfone.nl/myYF/index.php

Methode 2: via je eigen telefoon

Je kunt ook via je telefoon bekijken wat je verbruik is. De makkelijkste manier is om een app te downloaden die je direct je verbruik laat zien. Er zijn veel apps die dit kunnen doen, de volgende apps hebben goede reviews.

Android
Bel sms data-monitor
DroidStats

iPhone
Call Timer

Wil je liever geen app installeren, dan kun je je verbruik ook makkelijk zelf checken. Volg daarvoor de volgende 4 stappen (apart voor Android en iPhone):

Android (4.4)

  1. Instellingen.
    Ga naar 'Instellingen'
  2. Datagebruik.
    Klik op 'Datagebruik'. Je kunt nu de periode instellen waarin je je verbruik wilt bekijken via 'Gegevensgebruikcyclus'
  3. Bellen.
    Ga weer terug naar het home-scherm en klik op 'Bellen' optie. Klik nu op het klokje-symbool en daarna op de tab 'Statistieken'. Let op dat je bovenin 'Uitgaand' selecteert. De periode kun je instellen door in het menu rechtsboven te kiezen voor 'Tijdsbestek aanpassen'
  4. SMS.
    Het aantal verstuurde SMS-jes opvragen gaat helaas niet zo makkelijk, wat je wel kunt doen is naar je berichten gaan en daar tellen. Gelukkig is SMS-en tegenwoordig bij de meeste abonnementen gratis, dus deze statistiek is minder belangrijk geworden

iPhone

  1. Instellingen.
    Ga naar 'Instellingen'
  2. Mobiele data.
    Klik nu op de optie 'Mobiele data' (in iOS 6 kom je hier via Algemeen → Gebruik → Gegevens mobiele netwerk)
  3. Statistieken.
    Door naar beneden te scrollen kun je het aantal gebruikte belminuten, sms, en data bekijken.
  4. Periode instellen.
    Let er wel dat je niet een bepaalde periode kunt bekijken via het statistieken scherm. Wil je je verbruik over een periode weten, dan zul je eerst op 'Stel gegevens opnieuw in' moeten klikken waarna de teller weer op nul begint.

Methode 3: je verbruik schatten

De laatste methode is het minst nauwkeurig, maar als je op het moment geen abonnement hebt kan dit de enige mogelijkheid zijn. Om je verbruik in te schatten zul je moeten bedenken hoeveel je verwacht te gaan bellen per maand. Een trucje dat je hierbij kunt gebruiken is te kijken naar wie je per maand spreekt, hoe lang, en hoe vaak. Per persoon maak je dan een schatting. Als je alles bij elkaar optelt krijg je een idee van het totale aantal belminuten. Hetzelfde kun je doen voor SMS-berichten.

Je dataverbruik schatten kun je niet gemakkelijk uit je hoofd doen, daarvoor moet je eerst weten hoeveel data elke app gebruikt. Gelukkig heeft Eensim daar een tool voor ontwikkeld. Met onze data calculator kun je heel makkelijk je maandverbruik in MB's schatten.

Bundel kiezen

Als je eenmaal je verbruik hebt bepaald is de volgende stap eigenlijk makkelijk. Door je verbruik op de Eensim vergelijker in te vullen zie je meteen welke provider een passend abonnement biedt. En belangrijker: welke provider het goedkoopst is en welke provider de beste kwaliteit levert. Start nu de sim only vergelijking.

Conclusies

Je verbruik bepalen is van groot belang bij het kiezen van een nieuw abonnement (of te bedenken of je je huidige abonnement wilt houden). In 4 eenvoudige stappen kun je je eigen verbruik bepalen waardoor je snel weet welk abonnement het beste bij jou past.

Reacties