De mobiele abonnementen website en de vergoeding

Update: Reactie van T-Mobile!
Vrijwel alle sim only vergelijkers en online aanbieders van mobiele abonnementen krijgen een vergoeding wanneer een bezoeker via hun site een bestelling plaatst bij een provider. Deze constructie wordt 'affiliate marketing' genoemd. In zekere zin is het een win-win situatie: de provider krijgt er een extra klant bij, de affiliate krijgt een leuke vergoeding van de provider. Tot gisteren boden alle providers zo'n affiliate vergoeding aan. Elke vergelijker kon dus compleet zijn en op elke bestelling een commissie pakken. Tot veler verbazing heeft T-Mobile gisteren besloten om binnen een week te gaan stoppen met affiliate marketing. In deze post bekijk ik het 'waarom' en de gevolgen van deze beslissing.


De beslissing van T-Mobile

Gisteren rond half zes 's avonds kregen affiliates van T-Mobile een email in het postvak met de volgende tekst erin:

'Beste affiliate,

Op 7 augustus zal het affiliate programma van T-Mobile stopgezet worden. Dit heeft enkel betrekking op het jaar 2013.
Wij willen u vriendelijk verzoeken bijgaande nieuwsbrief te lezen voor meer uitleg.

Met vriendelijke groet,
T-Mobile

De begeleidende brief heb ik hier gelinkt, een interessante passage vond ik

'De enigszins onverwachte performance heeft er toe geleid dat de resterende financiële middelen voor affiliate marketing schaars zijn wat concreet betekent dat we onze samenwerking voor de rest van dit jaar moeten onderbreken.'

Zeggen ze hier nu echt dat 't zó goed gaat dit jaar dat 'het geld op is'..? Ik heb altijd gedacht dat elke verkoop van een abonnement T-Mobile winst oplevert, ook als daar een (relatief geringe) vergoeding aan de affiliate vanaf gaat. Sterker nog, een winkel als de BelCompany is een stuk duurder en die verkoop van T-Mobile abonnementen gaan ze daar ook niet ineens stopzetten. In de brief wordt nog wel opgemerkt dat

'We willen graag benadrukken dat dit alleen betrekking heeft op 2013. Het is dus geen definitief afscheid. In
2014 zetten we de samenwerking met u graag voort.'


Ik kreeg eerst het idee dat T-Mobile wil stoppen met het affiliate kanaal (om onduidelijke redenen), maar waarom dan zo'n opmerkingen erbij geplaatst. Ik heb T-Mobile om een reactie hierop gevraagd, maar tot op heden heb ik nog geen antwoord ontvangen (ik zal deze post updaten zodra ik een reactie ontvang).

T-Mobile stopt met affiliates, heb ik dat niet eens eerder gehoord..?

Op Twitter worden her-en-der discussies gestart over 'wat gaan we doen' (twitter discussie). Veel website eigenaren voelen zich een beetje te kijk gezet door T-Mobile dat zonder aankondiging even de knop omzet. Het is ook niet de eerste keer dat T-Mobile tegen de haren instrijkt van affiliates. In 2008 gaf T-Mobile opeens een 10x lagere affiliate vergoeding voor abonnementen die verkocht werden in combinatie met de (toen ook al) erg populaire iPhone. Het idee dat T-Mobile extra wilde profiteren van de populariteit van iPhone over de ruggen van de affiliates schoot velen in het verkeerde keelgat en korte tijd later resulteerde de protesten in het in haar geheel stopzetten van affiliate marketing bij T-Mobile (zie ook het bericht op mobilecowboys hierover). In 2009 werd er weer gestart met affiliate marketing en nu, 5 jaar later, zijn de omstandigheden anders maar lijkt de geschiedenis zich te gaan herhalen.

Wat betekent dit voor website eigenaren en vergelijkers van abonnementen

Op affiliateblog wordt een aantal opties genoemd wat betreft het reageren op dit nieuws van T-Mobile. De meest rigoureuze optie is om T-Mobile gewoon helemaal uit het overzicht te halen en niet meer te promoten. Een beetje oog-om-oog, tand-om-tand: ik geen commissie, jij geen nieuwe klant. Ik snap deze reactie zeker, maar ik vind het toch niet van 'ballen' getuigen (zoals een opmerking op twitter) om T-Mobile op zo'n manier te 'straffen'. Uiteindelijk willen we allemaal ons centje verdienen, maar ik denk dat dit het beste gaat door je bezoeker zo goed mogelijk te helpen met zijn of haar zoektocht. Op Eensim zal T-Mobile in ieder geval gewoon blijven staan, er verandert verder niets ten opzichte van de situatie mét vergoeding.

Conclusies

T-Mobile heeft vriend en vijand verbaasd door plotsklaps te stoppen met affiliate marketing. Zeker gezien de geschiedenis van T-Mobile met affiliates schiet dit veel website eigenaren en publishers in het verkeerde keelgat. Of zij echt zo ver zullen gaan om T-Mobile uit de overzichten te verwijderen zal moeten blijken. Voor mij zijn vooral de vragen 'waarom?' en 'ging het echt te goed?' interessant. Ik wacht dan ook met spanning op antwoord van T-Mobile, maar misschien moet ik mijn adem niet te lang inhouden daarvoor (zie comment bij dit artikel)..

Reactie T-Mobile

In een reactie laat T-Mobile weten dat de affiliate verkopen inderdaad harder zijn gegaan dan verwacht en er, ook voor affiliate marketing, met jaarbudgetten wordt gewerkt (waarbij het jaarbudget dus binnen een half jaar is bereikt). Op de vraag of T-Mobile verwacht dat er veel affiliates zullen stoppen met het promoten van T-Mobile abonnementen ontving ik een diplomatiek antwoord:
Op je laatste vraag kan ik helaas geen antwoord geven, dit is aan de affiliates zelf en we hopen dat de goede samenwerking de afgelopen jaren en het zicht op 2014 ervoor zorgen dat we de samenwerking kunnen blijven doorzetten.

De vragen en reacties daarop

- 'onverwachte performance', betekent dit dat er meer verkocht is via affiliate marketing dan verwacht?
- levert elke sale niet winst op, ook met de affiliate fee meegerekend, en zou je meer sales dan niet juist aanmoedigen?
- verwacht u dat veel affiliates zullen stoppen met het promoten van T-Mobile?


We kunnen sowieso aangeven dat de inzet van affiliate marketing het eerste half jaar een stuk harder is gegaan dan verwacht. Natuurlijk moedigen wij meer sales altijd aan, alleen hebben wij met jaarbudgetten te maken, ook voor affiliate marketing. Het budget hiervoor is daarmee niet oneindig. Helaas is het plafond hiervoor eerder bereikt dan verwacht.

Op je laatste vraag kan ik helaas geen antwoord geven, dit is aan de affiliates zelf en we hopen dat de goede samenwerking de afgelopen jaren en het zicht op 2014 ervoor zorgen dat we de samenwerking kunnen blijven doorzetten.

Jorma de Ronde, 01-08-2013 | Geplaatst in Providers

Reacties