Sim-only abonnementen anno nu: meer data én goedkoper sms’en
We hebben onze database met sim-only tarieven bij de telecomproviders weer eens uitgebreid onder de loep genomen. Daarbij hebben we met name gekeken naar de prijsverschillen en ontwikkelingen ten opzichte van een jaar geleden. Zoals uit het diagram al duidelijk naar voren komt is er een flinke verschuiving aan de gang. De enorme opmars van o.a. WhatsApp waarmee je tekstberichten gratis via internet kunt versturen moge duidelijk zijn. Die opmars heeft er toe geleid dat de behoefte aan sms’en aanzienlijk minder is geworden.
Doordat sms’en nu veel minder populair is zien de providers niet veel brood meer in de vroeger zo lucratieve sms-bundels en doen ze die er nu ‘gewoon’ bij. De prijzen van sms’en zijn daardoor dus flink gedaald!
Opvallend is ook de opkomst van steeds grotere bundels, met name bij de internet databundels, hoewel ook de belbundels steeds groter zijn geworden. maar daarover later meer, in deze blogpost nemen we al deze veranderingen in detail door.
SMS door WhatsApp gedegradeerd van cashcow tot dump-artikel
Waar sms’en in het begin nog als een grappige toevoeging op de belbundel werd gezien veranderde het door de enorme populariteit al snel tot een volwaardig en vooral lucratief product. De opkomst van mobiel internet, waarbij gebruikers soortgelijke berichtjes gratis via internet kunnen versturen, heeft er nu dus voor gezorgd dat het sms’en meer aan populariteit heeft ingeboet en hebben de providers de prijzen er ook van aangepast. Ze zijn zelfs bijna letterlijk gekelderd.
Prijzen van de verschillende providers
Als we kijken naar de prijzen van de afzonderlijke providers krijgen we een zelfde beeld te zien: de providers kiezen eieren voor hun geld en bieden sms nu tegen dumpprijzen (of zelfs gratis!) aan. Omdat niet alle providers exact gelijke sms-bundels bieden hebben we hier en daar een bundel van 2000 sms’jes per maand moeten opnemen om alle providers met elkaar te kunnen vergelijken. Verder spreken de grafiekjes voor zich, duidelijk is te zien dat de prijzen van sms’en over de gehele breedte flink zijn gedaald.
Aangezien sommige providers alleen abonnementen aanbieden waarin minuten, sms, en MB’s aan elkaar gekoppeld zijn was het voor die providers (o.a. KPN en Vodafone) niet mogelijk om die in dit overzicht mee te nemen. De kosten voor sms alleen kunnen dan namelijk niet worden berekend. Wanneer een provider een gecombineerde minuten/sms bundel aanbiedt dan wordt de sms prijs berekend door de hele bundel als sms bundel te zien. Rekenvoorbeelden zijn onderaan deze pagina te vinden.
Grote, onbeperkt bellen bundels in opkomst
Een tweede interessante ontwikkeling is dus de opkomst van de grote belbundels. Vorig jaar lag de grootste bundel nog op 1000 belminuten die bovendien maar door één provider (Telfort) werd aangeboden.
Dit jaar is het duidelijk dat veel en/of onbeperkt bellen gemeengoed is geworden en zijn er nu maar liefst 8 providers die een bundel van 1000 minuten of meer aanbieden.
Onderstaande figuur laat goed zien hoe de bundels het afgelopen jaar groter zijn geworden. De providers KPN, Vodafone (beide bieden alleen abonnementen waarin minuten niet afzonderlijk worden berekend) en Robin Mobile (bestaat pas sinds dit jaar) zijn niet in deze figuur opgenomen.
In deze figuur is ‘onbeperkt bellen’ op een grootte van 2000 minuten gezet.
Opvallend is, zoals uit onderstaande figuur blijkt, dat de prijzen per minuut bellen vrij stabiel zijn gebleven. In 2012 kostte een bundel tussen de 200 en 300 minuten € 7,75, in 2013 betaal je voor een vergelijkbare bundel € 7,-.
We hebben hier gerekend met de mediane kosten voor een bundel tussen de 200 en 300 minuten, berekend vanuit alle sim only aanbieders met aparte minuten of minuten/sms bundels. Het is hier de vraag of mensen daadwerkelijk meer bellen of dat de providers proberen hiermee de concurrentie met online diensten als Skype aan te gaan.
In deze figuur is ‘onbeperkt bellen’ op een grootte van 2000 gezet.
Mobiel internet niet te stuiten
Mobiel internet wordt door de stijgende populariteit van de smartphones steeds meer gebruikt. De tarieven zijn vergeleken met vorig jaar per MB iets omlaag gegaan maar ook een stuk groter geworden. Waar de maximale bundel vorig jaar nog 1500 MB was worden er dit jaar zelfs bundels tot 5000 MB aangeboden. Deze trend zal zich ongetwijfeld voortzetten maar kan door de op steeds meer plekken aanwezige WiFi spots mogelijk wat worden afgeremd.
Flexibelere contracten en lagere aansluitkosten
Er waren vorig jaar al enkele aanbieders die een maandcontract aanboden, dit jaar zijn daar een aantal extra providers bijgekomen waardoor het op dit moment bij 5 providers (Tele2, Simyo, Youfone, Ben en Robin Mobile) mogelijk is om een maandcontract af te sluiten.
Omdat de gemiddelde consument er niet van houdt om vast te zitten aan allerlei contracten gaan ook de grote providers (KPN, Vodafone, en T-Mobile) hopelijk in deze behoefte voorzien zodat ook zij flexibelere contracten aan zullen bieden.
Goed nieuws is ook dat de gemiddelde aansluitkosten het afgelopen jaar zijn gedaald van gemiddeld € 20,= vorig jaar naar € 13,= dit jaar. Dit is niet alleen gunstig voor mensen die een nieuw contract afsluiten maar ook voor mensen die naar een andere (voordeligere) provider over willen stappen.
Conclusie
De eerder ingezette trends hebben zich het afgelopen jaar voortgezet. Opvallend is de enorme prijsdaling van de tarieven voor sms’en alsmede de steeds groter wordende bel- en internetbundels. Ten opzichte van vorig jaar is er één mobiele sim-only provider bijgekomen: Robin Mobile. Het aanbod van deze nieuwe provider (onbeperkt bellen, onbeperkt sms, onbeperkt internet voor een vast bedrag én een maandcontract) lijkt precies bij deze trend aan te sluiten. We zijn nieuwsgierig of dat aanbod ook door de consument zal worden gewaardeerd en of de andere providers er ook op inhaken.