Update 23-4-2014: inmiddels hebben verschillende andere media hier ook melding van gemaakt, en heeft Vodafone het bericht bevestigd.

Sizz 2011-2014

Uit betrouwbare bron hebben wij vernomen dat Sizz binnenkort ophoudt te bestaan. De reden daarvoor zou zijn dat het concept niet aanslaat bij de consument. Hoewel Sizz niet bereikbaar was voor commentaar vonden wij het toch opvallend dat het SSL certificaat van de bestel-pagina sinds 13 April dit jaar verlopen is. Blijkbaar heeft niemand dat nog opgemerkt. Voor een provider die 'duidelijkheid en gemak' in mobiele telefonie wil leveren aan vrouwen lijkt een melding als onderstaande niet bevorderlijk voor de conversie. Ook het feit dat 4G 'in de nabije toekomst niet ondersteund' gaat worden is een veeg teken.


Screenshot Sizz shop

Het concept achter Sizz

Sizz werd in 2011 gelanceerd in de vorm van een nauwe samenwerking tussen RTL en Vodafone. De belangrijkste doelgroep was 'vrouwen' die overtuigd dienden te worden door de slogan 'Da's lekker mobiel'. Via het concept moest keuzestress bij vrouwen weggenomen worden door een voorselectie te maken van aantrekkelijke smartphones en abonnementen. Ook werden er apps gereviewed een aangeraden in de 'apps-we-love' categorie. 'Het moet makkelijk en leuk zijn.’, aldus Jens Schulte-Bockum, de CEO van Vodafone Nederland bij de lancering.
Door de samenwerking met RTL is het ook mogelijk om gratis uitzendingen van RTL terug te kijken en in sommige gevallen ook vooruit te kijken.

Waarom sloeg Sizz niet aan

Het blijft een beetje giswerk waarom het ene concept wel aanslaat en het andere niet. De reacties bij de lancering waren al niet al te positief. De tendens van de commentaren was vooral dat dit concept 'door mannen bedacht moest zijn', 'vrouwen heus niet dom zijn', en 'vrouwen helemaal niet houden van zo'n denigrerend toontje'. Het feit dat de abonnementen van Sizz in de meeste gevallen een stuk duurder zijn dan concurrenten (b.v. Bel & SMS sim only 350 belminuten en 0 MB data voor €25,- per maand steekt toch schril af tegen b.v. €7,- per maand bij Tele2 voor 300 belminuten. Bovendien kun je bij Vodafone voor hetzelfde geld 300 belminuten en 1000 MB data (4G) krijgen).

Hoe nu verder

Het is nog onduidelijk wanneer de stekker er precies uitgaat en wat er dan gaat veranderen voor bestaande klanten. Het meest aannemelijke is dat bestaande Sizz-klanten worden overgezet naar Vodafone zelf. Of RTL programma's dan nog bekeken kunnen worden is de vraag, al blijkt uit verschillende tweets dat die feature toch al niet zo goed liep.
Wat betreft bellen en gebeld worden hoeft de Sizz-klant zich waarschijnlijk geen zorgen te maken.

Reacties