Simyo ervaringen

Inmiddels is Simyo in sim only land een gevestigde naam. Ten minste, zo denken mensen die erin thuiszijn erover. Maar niet iedereen is een telecom expert en aangezien Simyo weinig reclame maakt vond ik het nuttig om hier mijn ervaringen met deze provider te delen in onderstaande review.


Wie is Simyo?

Simyo is een 100% dochter van KPN, wat inhoudt dat je niet bang hoeft te zijn dat ze er opeens mee ophouden. Mocht Simyo er toch mee stoppen dan kun je in ieder geval gewoon blijven bellen via KPN. Logischerwijs maakt Simyo dan ook gebruik van het KPN netwerk en KPN 4G netwerk. Naast Simyo heeft KPN nog de merken Hi en Telfort. Simyo onderscheidt zich door zich specifiek te richten op de prijsbewuste consument. In de meeste gevallen ben je van deze vier providers (KPN, Simyo, Hi, en Telfort) het goedkoopst uit bij Simyo. Om de abonnementen goedkoop aan te bieden wordt er daarom weinig tot geen reclame gemaakt. Gelukkig wordt er niet op andere punten bezuinigd, zo werd Simyo het afgelopen half jaar zelfs als beste beoordeeld door de Consumentenbond (8.2 gemiddeld)!

Voor wie is Simyo

Simyo richt zich zoals gezegd op de prijsbewuste consument. Simyo kenmerkt zich door lage tarieven, maar ook een zeer goede (online) klantenservice. Verder kun je veel zaken online regelen, zoals het aanpassen van je abonnement, je rekening inzien, of je abonnement stopzetten. Mogelijk nadeel is daardoor dus wel dat Simyo geen fysieke winkels heeft, je zult dus alles online of via de telefonische klantenservice moeten regelen.

Mijn ervaring met Simyo

Ik gebruik zelf Simyo sim only en ben hier erg tevreden over. De lage kosten vind ik uiteraard prettig, maar ook het feit dat je alles online kunt regelen. Zo kun je elke maand je bundel naar boven of naar beneden bijstellen. Zo bleek een tijdje geleden dat ik minder data verbruikte dan in mijn bundel zat (veel van mijn dataverkeer gaat via Wifi), waardoor ik ook met een kleinere databundel toekon. Via de Simyo website kon ik dit heel simpel aanpassen, en de volgende maand maakte ik al gebruik van de goedkopere bundel. Volgens mij heeft geen enkele andere provider dit (wel naar boven bijstellen natuurlijk ;), en dit is echt een grote plus wat mij betreft.
Zijn er dan nog mindere kanten aan Simyo? Eerlijk gezegd wat mij betreft niet echt, ik ben een zeer tevreden klant. Natuurlijk zijn er verhalen te vinden van ontevreden Simyo klanten, maar ik spreek nu alleen uit eigen ervaring.

Simyo testbestelling

Om Simyo objectiever te kunnen testen heb ik een bestelling gedaan via de website. Na bevestiging en ontvangst van de simkaart heb ik daarna de klantenservice gebeld om mijn abonnement te annuleren (ik had een maandcontract) en een paar vragen te stellen. Hierdoor heb ik het hele bestel- en afhandelproces zo objectief mogelijk kunnen bekijken. In onderstaande tabel mijn oordeel.

Activiteit Oordeel Opmerkingen
Bestelling plaatsen Goed De website en het bestelproces zijn erg overzichtelijk. Naast je gegevens wordt er gevraagd om een proefbetaling van 1 cent te maken via iDeal, dit wordt ook bij andere providers gedaan en zorgt voor een snelle bevestiging van je bestelling. Aan het eind van je bestelling wordt nog eens duidelijk weergegeven wat de volgende stappen zijn.
Bestelling ontvangen Goed Op de 2e dag na de bestelling ontving ik een pakket met daarin de nieuwe simkaart. Activatie van de simkaart gebeurt online en na het invoeren van het simkaartnummer is het abonnement direct geactiveerd.
Inloggen op account Goed Met het naar mijn emailadres gemailde wachtwoord kan ik inloggen op mijn.simyo.nl en kom ik terecht in mijn verbruik en rekeningoverzicht. Hier kan ik ook mijn abonnement wijzigen.
Bellen klantenservice Matig Voor ik iemand te spreken krijg moet ik 2:40 minuten wachten, toch wel aan de lange kant.
Opzeggen abonnement Redelijk Na het bevestigen van naam, adres, geboortedatum, en geregistreerd email adres wordt mijn abonnement bekeken. Helaas kan ik mijn abonnement niet per telefoon opzeggen en word ik doorverwezen naar de website waar ik dat zelf kan doen. Aan de ene kant dus mooi dat ik dit zelf online kan doen, maar toch jammer dat dit niet direct per telefoon kan.
Vraag aan klantenservice Goed Mijn vraag of ik in het buitenland kan bellen of internetten en tegen welk tarief wordt snel en correct beantwoord. De uitleg is duidelijk en helpt mij verder.

Conclusies

Ik ben een zeer tevreden klant van Simyo en ben nog geen problemen tegengekomen. Vooral de lage tarieven, de mogelijkheid om alles zelf online te regelen, en de mogelijkheid om kosteloos je bundel naar boven of beneden bij te stellen doen het wat mij betreft goed. Bij het plaatsen van een testbestelling kwam ik een paar kleine minpuntjes tegen (2:40 wachttijd bij telefonische klantenservice bijvoorbeeld), maar die zouden mij er toch niet van weerhouden om Simyo aan te raden.

bekijk alle huidige Simyo aanbiedingen vergelijk Simyo met andere providers

Pluspunten

  • Goedkoop
  • KPN dochter, dus betrouwbaar KPN netwerk
  • Zelf alles online regelen
  • Maandelijks gratis bijstellen van bundels

Minpunten

  • Minder mogelijk buiten online service om
  • Wachttijd van 2:40 minuten telefonische klantenservice

Reacties