Waarom een zakelijk sim only abonnement

De eerste vraag die in mij opkwam was: 'wat zijn eigenlijk de verschillen tussen een normaal consumenten abonnement en een zakelijk abonnement'. Een simpele vraag, maar geen simpel antwoord. Ik heb de volgende redenen kunnen ontdekken waarom een ondernemer beter een (specifiek) zakelijk sim only abonnement zou kunnen nemen (lang niet elke provider levert al deze voordelen bij elkaar!):

  1. Voordelig of gratis onderling bellen tussen collega's binnen hetzelfde bedrijf (als alle bellers onder hetzelfde contract vallen dan)
  2. Meerdere sim-kaarten voor hetzelfde nummer (zogenaamd 'duo sim')
  3. De bel, sms, en internet verbruik gegeven van alle medewerkers inzien
  4. Persoonlijke accountmanager
  5. Verbruik wordt verdeeld over alle collega's (b.v. internetbundel wordt gedeeld door alle collega's)
  6. Voordelig of gratis bellen in het buitenland

Zoals gezegd bieden de meeste providers niet al deze voordelen bij elkaar aan (onderaan dit artikel heb ik een overzichtstabel geplaatst met welke provider welke opties aanbiedt), maar het is toch interessant om te bekijken welke punten belangrijk zijn voor jouw bedrijf. Sowieso is er een grof onderscheid te maken tussen ZZP'ers, MKB bedrijven, en grote bedrijven.

Sim only voor ZZP-ers

Een ZZP-er (Zelfstandige Zonder Personeel) komt het meest in de buurt van een 'gewone' consument. Een aantal voordelen die ik hierboven noemde zijn in deze situatie eigenlijk niet van toepassing. Bijvoorbeeld het bekijken van belgegevens van alle medewerkers binnen een bedrijf verschilt niet van de consumenten overzichtspagina als er maar één medewerker is. Ook het delen van een internetbundel voegt niets toe. Een consumentenfactuur kan gewoon worden gebruikt voor het opgeven van de zakelijk kosten en BTW staat daar ook al op gespecificeerd. Daarom denk ik dat het voor de ZZP-er belangrijker is om naar de tarieven te kijken dan naar de extra opties. Onder het kopje 'tarieven' heb ik de tarieven van zakelijke en consumenten abonnementen met elkaar vergeleken.

Sim only voor MKB

Volgens de officiele regels kan elke bedrijf met minder dan 250 medewerkers een MKB bedrijf genoemd worden. Er zullen natuurlijk veel verschillen zijn tussen een bedrijf met 249 werknemers en een bedrijf met 2 werknemers, hoewel beide binnen de MKB definitie vallen. Algemeen kunnen we wel stellen dat binnen deze groep de extra opties bij een zakelijk abonnement belangrijker gaan worden. Het kunnen beheren van de telefoonabonnementen van 100 medewerkers binnen één account werkt natuurlijk oneindig veel makkelijker dan elke maand individuele facturen te moeten ontvangen. Voor deze groep zijn consumentencontracten eigenlijk al geen optie meer. De keuze zal dan meer gaan over welke provider welke voordelen biedt en welke provider de gunstigste tarieven hanteert.

Sim only voor grote bedrijven

Voor bedrijven met meer dan 250 werknemers, en dan hebben we het over 3 van elke 1000 bedrijven in Nederland, is het geen vraag meer of er een zakelijk abonnement afgesloten moeten worden. Ik heb hier verder geen ervaring mee, maar ik kan me zo voorstellen dat deals met zulke grote partijen op een andere manier gemaakt worden. Ik denk dat een provider voor een contract met 10.000 nieuwe aansluitingen best bereid is een extra voordeeltje mee te geven. Voor deze grote bedrijven is deze blogpost niet direct bedoeld, al kan het natuurlijk altijd nuttig zijn om eens te kijken of andere providers niet meer voordelen bieden dan de huidige aanbieder.. op zijn minst geeft dat weer een extra voordeeltje bij het onderhandelen bij de contractverlengingen!

De voordelen van zakelijke providers op een rijtje

NB Simyo, BEN, Simpel, Hi, en Robin Mobile leveren geen zakelijke abonnementen. Meestal kan er wel vanaf een zakelijke rekening betaald worden en facturen van het afgelopen jaar kunnen worden ingezien, verder zijn er geen verschillen met een consumenten abonnement.

Provider Voordelig/gratis onderling bellen Duo sim Verbruik medewerkers inzien Accountmanager Delen verbruik Voordelig bellen buitenland
Tele2
T-Mobile
Youfone
Hollandsnieuwe
Vodafone
Telfort
KPN ?

Let op: De opties 'Onderling bellen', 'Duo sim', en 'Bellen buitenland' brengen meestal extra kosten met zich mee, kijk dus goed wat de voorwaarden en tarieven zijn.

Alleen KPN en T-Mobile bieden alle genoemde extra opties aan, maar uiteindelijk is het natuurlijk van belang welke opties jouw bedrijf nodig heeft.

Zakelijke sim only tarieven vergeleken met consumenten sim only tarieven

Aangezien niet alle zakelijke abonnementen direct corresponderen met de consumenten abonnementen (bijvoorbeeld een bundel van 100 belminuten die niet besteld kan worden in de zakelijke variant) is een complete vergelijking lastig. Ik heb er daarom voor gekozen om bij elke provider een 1-jarig sim only abonnement te kiezen dat zo dicht mogelijk in de buurt komt van 300 belminuten en 1000 MB databundel. Daarnaast heb ik geprobeerd om de zakelijke en consumenten bundel zoveel mogelijk overeen te laten komen. Om de tarieven goed te kunnen vergelijken vermeld ik alle prijzen exclusief BTW (gebruikelijk voor de zakelijke abonnementen).
NB Simyo, BEN, Simpel, Hi, en Robin Mobile leveren geen zakelijke abonnementen, deze providers zijn daarom niet meegenomen in dit overzicht. Telfort levert wel zakelijk abonnementen, maar de ZZP tarieven zijn hetzelfde als de consumenten tarieven. De Telfort MKB tarieven zijn wel apart in het overzicht opgenomen.

Provider Zakelijke sim only Zakelijke prijs Consumenten sim only Consumenten prijs Verschil
Tele2 300 min/1 GB €21,50 300 min/1 GB €14,05 -€7,45
T-Mobile 300 min/1 GB €28,10 300 min/1 GB €19,80 -€8,30
Youfone 450 min/1 GB €24,17 450 min/1 GB €19,01 -€5,16
Hollandsnieuwe 275 min/1 GB €15,70 450 min/1 GB €15,70 €0,-
Vodafone 275 min/500 MB €25,- 400 min/500 MB €24,59 -€0,41
Telfort (MKB) 300 min/1 GB €35,- 300 min/1 GB €15,29 -€19,71
KPN 300 min/500 MB €35,- onbeperkt bellen/500 MB €35,12 +€0,12

Uit bovenstaande tabel blijkt heel duidelijk dat je niet voordeliger uit bent met een zakelijke sim only. In vrijwel alle gevallen is de consumenten sim only goedkoper of biedt grotere bundels tegen dezelfde prijs (uitzondering vormt T-Mobile waar de tarieven gelijk zijn). Verder is het ook belangrijk om te vermelden dat de aansluitkosten bij een zakelijk abonnement vaak hoger liggen dan bij een consumenten abonnementen (dit zijn eenmalige kosten, maar tellen natuurlijk wel gewoon mee). Een zakelijk gebruiker zal de extra opties die mogelijk zijn bij een zakelijk abonnement af moeten wegen tegen de extra kosten die je ervoor betaalt.

Conclusies

Een zakelijk sim only abonnement biedt extra mogelijkheden ten opzicht van een consumenten abonnement. De belangrijkste extra opties zijn: voordelig bellen tussen collega's, inzicht in verbruik van alle medewerkers, extra simkaarten voor gebruik in bijvoorbeeld een autotelefoon of laptop, het delen van minuten en internet bundels, en voordeliger bellen in het buitenland. De meeste van deze opties zorgen wel voor een meerprijs, maar alle contracten onder één account kunnen beheren zal, zeker voor wat grotere bedrijven, een enorm voordeel zijn.

Helaas staat hier tegenover dat zakelijke abonnementen in de meeste gevallen duurder zijn dan consumenten abonnementen. Bij een paar providers zit er geen verschil in de tarieven, maar die bieden dan ook weer minder zakelijke opties aan. Vooral voor ZZP-ers is een consumentenabonnement eigenlijk meestal de beste keuze. Met behulp van onze sim only vergelijkings tool kun je bovendien heel snel zien wat voor jouw verbruik de voordeligste optie is. Zijn de extra opties onmisbaar, dan kan de opties-tabel hierboven helpen om de meest geschikte provider bij jouw wensen te selecteren.

Jorma de Ronde | Geplaatst in Zakelijk

Reacties