De veranderingen in sim only prijzen na 1 jaar
Deze week is onze database met sim only tarieven uitgebreid geanalyseerd. Ik was vooral benieuwd naar de prijsverschillen en ontwikkelingen ten opzichte van een jaar geleden. De grootste verandering is de keldering van de SMS prijzen. Door de enorme opmars van apps zoals Whatsapp waarmee korte tekstberichtjes gratis via internet verstuurd kunnen worden is de behoefde aan SMS-en sterk gedaald. Een tweede opvallende verandering is de opkomst van steeds grotere bundels. Dit is te zien bij het internet databundel aanbod, maar ook de belbundels worden steeds groter tot onbeperkt bellen aan toe. In deze blogpost bekijken we de veranderingen in meer detail.
SMS: van cashcow tot dump-artikel
In eerste instantie werd SMS gezien als een grappige toevoeging op de belbundel, maar al snel werd SMS-en zo populair dat de mobiele providers grote winsten konden bijschrijven door de biljoenen SMS-jes die werden verstuurd. Een jaar geleden waren die inkomsten al op hun retour en nu lijkt dan definitief de daling ingezet. In de figuren hieronder is goed te zien hoe de prijzen voor SMS-jes het afgelopen jaar gekelderd zijn.
Om de figuur behapbaar te houden is 'onbeperkt SMS' op een grootte van 2000 gezet. Alle providers die onbeperkt SMS aanbieden staan dus weergegeven als 2000 SMS (te weten: Simyo, Tele2, Youfone, T-Mobile, Simpel en Hi). Een aantal providers biedt gratis onbeperkt SMS aan (punt rechts onderaan).
Ook in de figuren waarin de bundels van nu en een jaar geleden per provider worden vergeleken laten hetzelfde beeld zien: providers kiezen eieren voor hun geld en bieden SMS tegen dumpprijzen (of zelfs gratis) aan.
Ook in deze figuur is 'onbeperkt SMS' op een grootte van 2000 gezet.
Aangezien sommige providers alleen abonnementen aanbieden waarin minuten, SMS, en MB's aan elkaar gekoppeld zijn was het voor die providers (o.a. KPN en Vodafone) niet mogelijk om deze in dit overzicht mee te nemen. De kosten voor SMS alleen kunnen dan namelijk niet berekend worden. Wanneer een provider een gecombineerde minuten/SMS bundel aanbiedt dan wordt de SMS prijs berekend door de hele bundel als SMS bundel te zien. Rekenvoorbeelden zijn onderaan deze pagina te vinden.
Opkomst van de grote en onbeperkt bellen bundels
Een tweede interessante ontwikkeling is de opkomst van de grote belbundels. Waar de maximale bundel vorig jaar op 1000 belminuten lag (aangeboden door slechts 1 provider: Telfort), ligt het maximum nu op 'onbeperkt bellen' en zijn er nu 8 providers die een bundel van 1000 minuten of meer aanbieden. In de onderstaande figuur is goed te zien hoe de bundels het afgelopen jaar groter zijn geworden. De providers KPN, Vodafone (beide bieden alleen abonnementen waarin minuten niet afzonderlijk worden berekend), en Robin Mobile (bestaat pas sinds dit jaar) zijn niet in deze figuur opgenomen.
In deze figuur is 'onbeperkt bellen' op een grootte van 2000 gezet.
Interessant genoeg blijven de prijzen per minuut bellen vrij stabiel (ook goed te zien in onderstaande figuur). Betaalde je in 2012 €7,75 voor een bundel tussen de 200 en 300 minuten , in 2013 betaal je voor een vergelijkbare bundel €7,- (mediane kosten voor een bundel tussen de 200 en 300 minuten, berekend vanuit alle sim only aanbieders met aparte minuten of minuten/sms bundels). Of mensen daadwerkelijk meer bellen of dat de providers proberen hiermee online diensten als Skype te lijf te gaan is een goede vraag.
In deze figuur is 'onbeperkt bellen' op een grootte van 2000 gezet.
Mobiel internet in opkomst
Dat mobiel internet steeds meer gebruikt wordt moge duidelijk zijn. In de vergelijking van de internet bundels van nu met de bundels van vorig jaar valt op dat de tarieven (per MB) iets omlaag zijn gegaan, maar vooral dat de maximale bundels een stuk groter zijn geworden. Vorig jaar was de maximale bundel 1500 MB, dit jaar worden er bundels aangeboden tot 5000 MB. Of deze trend door gaat zetten of dat de op steeds meer plekken aanwezige WiFi spots de rol van mobiele internet toegang gaan vervullen zal de toekomst leren.
Andere trends: flexibelere contracten, lagere aansluitkosten
Vorig jaar waren er al aanbieders die een maandcontract aanboden, dit jaar zijn daar weer een aantal extra providers bijgekomen waardoor een maandcontract op dit moment bij 5 providers mogelijk is (Tele2, Simyo, Youfone, Ben, en Robin Mobile). De gemiddelde consument houdt er niet van om vast te zitten aan allerlei contracten, het is daarom te hopen dat ook de grote providers (KPN, Vodafone, en T-Mobile) hierop inspringen en flexibelere contracten aan gaan bieden.
De gemiddelde aansluitkosten zijn dit jaar gedaald van €20 vorig jaar naar €13 dit jaar. Dit is een gunstige trend die er voor zorgt dat het goedkoper wordt om naar een andere (voordeligere) provider over te stappen bijvoorbeeld.
Conclusies
De eerder ingezette trends zijn doorgetrokken het afgelopen jaar. Opvallend zijn de dump prijzen voor SMS en de steeds groter wordende bel- en internetbundels. Ten opzichte van vorig jaar is er één mobiele sim only provider bijgekomen (Robin Mobile). Het aanbod van deze nieuwe provider (onbeperkt bellen, onbeperkt SMS, én onbeperkt internet voor een vast bedrag) lijkt precies in deze trend te vallen. Het zal interessant zijn om te zien of dat aanbod ook door de consument zal worden opgepakt.
Een andere, in onze ogen gunstige, trend is het grotere aanbod aan flexibele (per maand opzegbare abonnementen) en de dalende aansluitkosten. Beide factoren zorgen ervoor dat consumenten makkelijker over kunnen stappen naar een andere provider. Dit zou er voor kunnen zorgen dat er meer concurrentie komt en daardoor lagere prijzen voor de consument. Eensim blijft er het komende jaar uiteraard bovenop zitten.