Nummerbehoud met sim only
Als je een los toestel koopt en daarnaast een sim only abonnement neemt ben je ook een stuk flexibeler dan wanneer je een abonnement inclusief telefoon neemt. Je hoeft niet meer te letten op welke provider welke telefoon levert, je kunt nu puur op prijs (en kwaliteit) van de provider vergelijken.
Er bestaat nog het misverstand dat als je je huidige nummer wilt behouden dit lastig zou zijn en een hoop gedoe met zich meebrengt. Hieronder lees je waarom nummerbehoud met een sim only abonnement super simpel is.
Fabel 1: Bij nummerbehoud moet je je huidige abonnement op het juiste moment opzeggen en je nieuwe abonnement op het juiste moment in laten gaan
Dit is niet waar en kan juist voor problemen zorgen. Zeg nooit zelf je abonnement op bij je huidige provider als je over wilt stappen!
Bij je nieuwe provider vink je aan dat je je nummer wilt behouden met daarbij het te behouden telefoonnummer en je nieuwe provider regelt alles voor je. De nieuwe provider zegt dus voor jou het contract bij je oude provider op.
Fabel 2: Met nummerbehoud moet ik langer wachten tot mijn nieuwe abonnement ingaat
Je nieuwe abonnement kun je per direct in laten gaan. Het is wel zo dat je pas met je huidige nummer met je nieuwe abonnement kunt bellen nadat de opzegtermijn van je huidige contract is verlopen (de opzegtermijn is, na afloop van de contractduur, normaal gesproken 1 maand). Wees er dus op tijd bij met overstappen, het beste kun je tussen de 1 en 3 maanden voor afloop van je huidige abonnement een nieuw abonnement bestellen. De nieuwe provider heeft dan ruim de tijd om alles in orde te maken en bij afloop van je huidige abonnement kun je direct met je eigen nummer bellen. Je nieuwe abonnement kun je al wel eerder in laten gaan, maar je belt dan -tot de overzetting- met een tijdelijk nummer.
Fabel 3: Nummerbehoud is duur
In het verleden was nummerbehoud niet bij alle providers gratis. Op dit moment is die situatie veranderd en kun je bij een nieuw sim only abonnement gratis je nummer behouden. Dit is dus een pure fabel.
Fabel 4: Met nummerbehoud kan ik tijdelijk niet bellen
Bij deze fabel is er een kern van waarheid. Je nieuwe provider geeft aan (op basis van jouw wensen) wanneer je nummer wordt overgezet. Tijdens het overzetten van het mobiele nummer van de oude provider naar de nieuwe provider kun je tijdelijk niet met je eigen nummer bellen. Hoe lang dit overzet proces in beslag neemt verschilt per provider (dat wil zeggen: van welke provider je komt en naar welke provider je toe gaat). In het ene geval is alles binnen een half uur geregeld, in uitzonderlijke gevallen kan hier een week overheen gaan. In de meeste gevallen is alles binnen een dag geregeld. Aangezien je altijd een tijdelijk nummer krijgt van je nieuwe provider kun je nog wel gewoon bellen in deze periode, alleen gebeld worden op je eigen nummer kan dus een half uur of langer niet. Ook met nummerbehoud kun je dus altijd blijven bellen.
Fabel 5: Nummerbehoud is alleen mogelijk bij een abonnement, niet bij prepaid
Ook dit is een fabeltje. Nummerbehoud is in alle combinaties mogelijk. Je kunt dus je prepaid nummer behouden als je overstapt op een abonnement, je kunt je nummer behouden als je van de ene prepaid provider overstapt naar een andere prepaid provider, of je kunt van je nummer van je mobiele abonnement behouden als je overstapt naar een prepaid sim only. Bij overstappen van een abonnement heb je wel te maken met een opzegtermijn, bij prepaid kun je op elk gewenst moment overstappen. Bij overstappen vanaf een prepaid nummer dien je wel rekening te houden met een overzet periode van 5 tot 10 dagen.
Tip voor nummerbehoud bij tijdelijk verblijf in buitenland
Als je tijdelijk naar het buitenland vertrekt (langer dan een paar maanden) dan zeggen de meeste mensen hun huidige abonnement op. Bij terugkomst wordt dan een nieuw abonnement aangevraagd, met ook weer een nieuw nummer. Als je toch graag je nummer wilt behouden (en dus ook vrienden en kennissen die je niet zo vaak spreekt je nog kunnen bellen) kun je met de volgende constructie vrij goedkoop toch je nummer behouden:
- Vraag een prepaidkaart met nummerbehoud van je huidige nummer aan. De prepaid provider zet dan voor jou je huidige abonnement stop
- Tijdens je verblijf in het buitenland zorg je dat je prepaidkaart actief blijft. In de meeste gevallen komt dit neer op af-en-toe opwaarderen of een SMS versturen.
- Bij terugkeer in Nederland vraag je een nieuw (sim only) abonnement aan met nummerbehoud van je prepaid nummer. Vanaf een prepaidnummer is de overzetperiode maar maximaal 10 dagen, dus als je een week voor terugkomst alles even regelt kun je daarna direct weer met je oude nummer bellen en gebeld worden!
Conclusies
Nummerbehoud is een service waarmee een provider graag nieuwe klanten binnenhaalt. Nummerbehoud is dus voor de consument een kwestie van een vinkje zetten en het te behouden nummer opgeven bij de nieuwe provider en de rest wordt automatisch -en gratis- geregeld. Wil je goedkoper bellen en mobiel internetten dan loont het om je huidige abonnement eens te vergelijken met andere providers. Zie je inderdaad een voordeligere provider dan is overstappen een fluitje van een cent en met nummerbehoud merkt verder niemand dat je bent overgestapt.