Telefonie aanbieders in Nederland
In Nederland zijn er op dit moment drie aanbieders van mobiele telefonie met een eigen netwerk: KPN, Vodafone, en T-Mobile. Tele2 bouwt aan een eigen netwerk, maar maakt nu nog gebruik van het netwerk van T-Mobile. Een provider die gebruik maakt van het netwerk van een andere provider wordt een MVNO genoemd (wat staat voor: Mobile virtual network operator). Daarvan zijn er in Nederland een stuk meer.
Als we kijken naar alle aanbieders van mobiele abonnementen tellen we er 14, opgesomd in de onderstaande grafiek. Zes providers maken gebruik van het KPN netwerk (KPN zelf, Hi, Telfort, Simyo, Youfone, en Robin Mobile), drie providers van het netwerk van Vodafone (Vodafone zelf, Hollandsnieuwe, en Sizz), en vijf providers van het T-Mobile netwerk (T-Mobile zelf, Ben, Tele2, Simpel, en MTV Mobile).
Je kunt ook direct abonnementen vergelijken
Figuur 1. Mobiele providers die in Nederland abonnementen aanbieden
Type mobiele providers
Op dit moment zijn er dus 14 aanbieders van mobiele telefonie abonnementen in Nederland. Deze kunnen we ruwweg in drie categorieën onderverdelen: premium providers, prijsvechters, en niche providers.
Tot de eerste categorie, de premium providers, behoren KPN, Vodafone, en T-Mobile. Zij hebben een eigen netwerk en zijn meestal duurder dan providers uit de andere categorieën. Deze providers introduceren als eerste nieuwe technieken en bieden over het algemeen de beste prestaties (b.v. in termen van maximale mobiele internetsnelheid). In reclameuitingen van deze providers wordt de kwaliteit en superieure techniek benadrukt.
De tweede categorie, de prijsvechters, zijn er op gericht om consumenten zo voordelig mogelijk te laten bellen. Uit bovenstaande plaatje blijkt al dat de premium providers nieuwe merken in de markt zetten. Meestal doen zij dat om te kunnen concurreren met andere prijsvechters, zonder daarbij het eigen premium merk te schaden. Prijsvechters kenmerken zich door vooral door -zoals te verwachten valt- lage prijzen, maar ook specifieke opties als maandelijks je bundel aan kunnen passen of weglaten van de aansluitkosten vallen hieronder. In de reclameuitingen wordt vooral de prijs van de bundels benadrukt.
In de laatste categorie, de niche aanbieders, vallen providers die zich op één specifieke doelgroep richten. Denk bijvoorbeeld aan Sizz dat zich vooral richt op vrouwen, of Robin Mobile dat zich richt op veelgebruikers. De reclameuitingen zijn in deze categorie specifiek voor de niche waarop de provider zich richt.
Welke provider kan ik het beste kiezen?
Deze vraag kan het beste beantwoord worden door eerst na te gaan in welke categorie van providers je valt. Vind je vooral kwaliteit en superieure prestaties belangrijk, en kosten wat minder, dan zul je op een premium provider uitkomen. Is prijs voor jou het belangrijkst, dan zal een provider uit de prijsvechter categorie het beste bij jou passen. Of een niche categorie provider bij je past is wat moeilijker te zeggen, dit hangt namelijk helemaal af van of jij in de niche valt die de provider bedient. Onder het kopje 'Niche providers' bekijken we welke niches door providers worden bediend.
Past een premium provider bij mij?
Zoals gezegd focust de premium provider zich op kwaliteit en prestatie. Maar er is nog een derde plus-punt van de premium provider. Omdat KPN, Vodafone, en T-Mobile een eigen netwerk hebben kunnen zij makkelijker hele grote bundels aanbieden. Ben je dus op zoek naar een abonnement met bijvoorbeeld heel veel -of zelfs onbeperkt- belminuten, dan kan één van deze drie providers een goede keus blijken te zijn. Om te zien of een premium provider bij jouw gebruik voordeliger is dan een prijsvechter kun je gebruik maken van de eensim sim only vergelijker.
Hoe kies ik tussen alle prijsvechter providers?
Het rijtje prijsvechters is redelijk lang: Simyo, Youfone, Hollandsnieuwe, Ben, Simpel, en Tele2. Hoe kun je nu kiezen tussen al deze providers? Een goede eerste stap is om te bekijken welke abonnementen deze providers bieden bij jouw wensen (dat wil zeggen: het aantal belminuten, sms, en data die jij nodig hebt per maand). Aangezien alle providers gebruik maken van het netwerk van één van de drie premiumproviders zit het met het bereik sowieso altijd wel goed, dus alleen op prijs kijken is helemaal niet verkeerd. Wil je toch wat verder kijken, dan kan het nuttig zijn om kwaliteitsbeoordelingen van providers mee te nemen in je beslissing. In de sim only vergelijkingstool van eensim wordt (waar mogelijk) de beoordeling van de consumentenbond meegenomen. Met de prijs én de kwaliteitsbeoordeling kun je een doordachte en goede keus maken.
Als laatste kan het nuttig zijn om naar de extra opties van providers te kijken. Zo laat Simyo je elke maand je bundel naar boven of beneden aanpassen als je dat wilt en rekent Tele2 geen aansluitkosten.
Niche providers: val ik in de doelgroep?
Het kan als arbitrair worden beschouwd wat nu precies een niche provider is (ik weet ook niet welke providers zichzelf als niche provider zien bijvoorbeeld), maar om toch een beeld te krijgen heb ik mijn best gedaan zo goed mogelijk een overzicht te maken. De onderstaande tabel laat dit overzicht zien.
Provider | Niche | Wijze van benadering | |
---|---|---|---|
Hi | Jongeren | Hippe reclames en bundels gericht op waar jongeren behoefte aan hebben | Bekijk |
Telfort | Zakelijke klanten | Veel verschillende bundels en extra opties voor zakelijke klanten | Bekijk |
Robin Mobile | Grootverbruikers | Onbeperkt alles bundels (bellen, sms, data) | Bekijk |
Sizz | Vrouwen tussen de 18 en 45 jaar | Gratis mobiel kijken van RTL programma's | Bekijk |
MTV Mobile | Jongeren | MTV op je mobiel kijken, hippe reclames | Bekijk |
Nu zijn sommige niches een beetje vaag beschreven. Ik kan me bijvoorbeeld heel goed voorstellen dat je vrouw bent, maar niets ziet in het aanbod van Sizz. Hoe dan ook, het blijft interessant om te kijken welke doelgroepen providers proberen aan te spreken en vooral hoe ze dat proberen te doen.
Conclusies
De 14 aanbieders van mobiele telefonie zijn onder te verdelen in drie categorieën: premium providers, prijsvechters, en niche providers. Als je kwaliteit voorop stelt en de beste performance van het netwerk wilt dan ben je het beste uit bij een van de drie premium providers: KPN, Vodafone, of T-Mobile. Is de prijs van het abonnement voor jou het belangrijkst, dan zul je in de meeste gevallen uitkomen bij een prijsvechter, tenzij je heel veel belt. In dat laatste geval kan een premium provider of een niche provider voordeliger blijken te zijn. Als laatste is er nog de categorie van niche providers. Deze providers richten zich op een specifieke doelgroep. Welke doelgroepen dat zijn vind je in de tabel hierboven.
Het grote aanbod van verschillende providers met elk weer verschillende abonnementen kan er voor zorgen dat het moeilijk is om een keuze te maken. Eensim heeft een tool ontwikkeld waarmee je simpel kunt kijken welke provider het beste bij jou past. Geef bij deze tool je gewenste aantal minuten, sms, en mb's aan en je ziet direct het best passende abonnement dat elke provider te bieden heeft.