Ondoorzichtigheid in het voordeel van de aanbieder

Ondoorzichtige abonnementen, bundels waar je aan vast zit, te hoge rekeningen achteraf, het is allemaal niet meer van deze tijd. Mobiele aanbieders bepalen wat voor jou het beste abonnement is en daar zit je dan vervolgens aan vast met een langlopend contract. Maar waarom? En is het wel het beste voor je?


Meer verbruiken, hogere prijs..?

Iedereen begrijpt dat meer verbruik van een dienst of product in sommige gevallen voor meer kosten zorgt. In de winter stook  je meer gas dan in de zomer en dan is het logisch dat je bijbetaalt voor dat extra verbruik. Je betaalt echter achteraf wel dezelfde gasprijs per kubieke meter, die zekerheid heb je. Maar stel dat het gas wat je meer verbruikt dan ingeschat tot 30 keer meer kost dan wat je normaal per kubieke meter betaald? Zou dat niet vreemd zijn? Hoe kun je nu vooraf weten of het een extra koude winter zal worden?

Bij mobiele telefonie is dat vaak precies wat er gebeurt. Zodra je meer gaat gebruiken en buiten je bundel raakt, wordt het tarief voor de extra MB, sms of minuut ineens vele malen hoger, oftewel het zogenaamde buitenbundeltarief. Een uitermate vreemde situatie, die je verder in geen enkele sector tegenkomt. Waarom is dat zo? En waarom is Nederland nog altijd een van de duurste landen in Europa als het gaat om het gebruik van de mobiele telefoon?

Investeringen van providers

Een mobiel netwerk kost natuurlijk veel geld. Je doet aanvankelijk hoge investeringen voor infrastructuur en licenties en daarnaast heb je de vaste kosten, zoals onderhoud, de huur van je infrastructuur en de loonkosten van je personeel. Het is echter niet zo dat de kosten voor een mobiele operator enorm stijgen als er meer minuten, sms’jes of MB’s verbruikt wordt, want capaciteit is er voldoende. Het netwerk is er namelijk al. Het maakt niet uit of er een minuut of MB meer of minder gebruik van wordt gemaakt, zolang de capaciteit het maar toelaat.

Waarom mag de klant dan niet zelf bepalen wat hij verbruikt en wordt er nog steeds in bundels en limieten gedacht? Deze variabele kosten stammen uit de tijd van de vaste telefonie, waarin nog in tikken werd gerekend en waar de operators goed aan hebben verdiend. Je zou verwachten dat marktwerking al lang tot een flat fee had geleid net zoals met je vaste internetaansluiting thuis, nu het mobiele netwerk er al staat en voor het grootste deel is terugverdiend.

Het flexibele abonnement, de oplossing?

Je ziet nu dat een aantal aanbieders nieuwe abonnementsvormen introduceert, waarbij klanten zelf hun abonnement kunnen samenstellen. Iets wat tot voor kort niet mogelijk was. Maar als je even verder kijkt, zie je ook hier weer ondoorzichtige abonnementsvormen en limieten en je ver van tevoren moet bepalen wat je denkt te gaan gebruiken aan MB’s, sms’jes en minuten. Hoe kun je nu als klant inschatten wat je over drie maanden aan minuten, sms’jes of MB’s gaat gebruiken? Kortom, als klant heb je nog altijd niet de vrijheid die je verdient. Een aantal aanbieders levert nu wel de mogelijkheid om onbeperkt te sms’en en te bellen (o.a. KPN, Vodafone, en T-Mobile). Er is echter maar  één provider die echt onbeperkt aanbiedt, waarbij je onbeperkt kunt bellen, sms’en, en internetten, en dat is Robin Mobile.

Waarom spelen de mobiele aanbieders niet gewoon in op behoefte van de klant? Dat zou van respect voor de klant getuigen. Het op de markt brengen van allerlei producten die niet inspelen op een behoefte maar het klanten alleen maar moeilijk maken, getuigt na al die jaren nog altijd van weinig innovatie en geldbejag. Geld verdienen is prima, maar je klanten benadelen niet.

Reacties