Goedkoper mobiel abonnement door collectieve veiling

Update: Reactie van groepsveiling.nl
Het korting bedingen door met een grote groep om een aanbieding te vragen bestaat al heel lang (onder meer met betrekking tot energie, brandstof, en verzekeringen). Voor de aanbieder heeft deze constructie als voordeel dat snel veel klanten binnengehaald kunnen worden, de consument krijgt daarvoor in ruil weer een leuke korting. Zo op het eerste gezicht een win-win situatie, en in veel gevallen is dat ook zo. Het bij elkaar brengen van groepen consumenten en aanbieders van een bepaalde dienst, hier wil ik het specifiek over mobiele telefonie abonnementen hebben, gebeurt door verschillende partijen, waarvan de meeste online actief zijn. Een van deze 'bij-elkaar-brengers' is groepsveiling.nl. Ik heb al eerder geschreven over groepsveiling.nl en kwam toen tot de conclusie dat er als consument zonder meer voordeel gehaald kan worden uit het meedoen met zo'n collectieve actie. Volgens eigen zeggen hebben zij een bereik van tenminste 350.000 consumenten, dus de acties die zij aanbieden worden door veel mensen gezien.


Het veilingresultaat: misleidende presentatie?

Een paar dagen geleden kreeg ik het resultaat van de laatste veiling (d.d. 3 september) te zien. Op het eerste gezicht werden er weer mooie kortingen geboden door veiling winnaar Youfone. Omdat ik natuurlijk dagelijks bezig ben met mobiele telefonie en de daarbij behorende abonnementen was ik vooral benieuwd naar waar het meeste voordeel te halen viel en op welke vlakken Youfone precies goedkoper was dan de concurrentie. Tijdens dit uitzoekwerk vielen mij toch een paar minder sympathieke zaken op. Of dit echt als 'misleidend' bestempeld kan worden laat ik in het midden, oordeel zelf.

Het keuzemenu en de vergelijking met andere providers

Via een simpel menu kan de consument (in dit geval ikzelf dus) aangeven hoeveel hij of zij belt, sms-t, en internet op de mobiele telefoon. De categorieën die je kunt kiezen lopen van 'Heel weinig', via 'Gemiddeld', naar 'Heel veel', met daartussenin nog 'Weinig' en 'Veel'. Ik was wel benieuwd wat bij groepsveiling als 'Veel' en wat als 'Weinig' wordt gezien. Hoewel ik denk dat deze getallen een beetje arbitrair te noemen zijn kun je in ieder geval wel achterhalen om hoeveel minuten en sms-jes elke categorie uitkomt. Niet heel flexibel, maar op zich duidelijk genoeg. Ik selecteerde 'Gemiddeld' bellen, 'Heel weinig' SMS en 'Gemiddeld' internet. Ik zit liever niet te lang vast aan een contract, dus ik verplaatste de standaard '2 jaar' naar '1 jaar'. De aanbieding voor mij kwam neer op €16,- per maand. Niet verkeerd, maar wel iets duurder dan wat ik nu betaal bij Simyo (€14,50 per maand). Ik was dus wel benieuwd naar wat de knop 'vergelijken met aanbieder' zou geven voor Simyo.
Tot mijn lichte verbazing werd mij medegedeeld dat ik een besparing van 33% kon bereiken door over te stappen naar de groepsveiling Youfone aanbieding. Hoe zit dat in elkaar?

De gewenste bundels en de geselecteerde bundels: geen match?

Wat verder klikken leerde mij dat ik bij Youfone 250 minuten, onbeperkt SMS, en 500 MB data zou krijgen. Dat ik om 'heel weinig SMS' had gevraagd en daarop een bundel 'onbeperkt sms' kreeg vond ik een beetje vreemd.
Op dit moment heb ik 300 minuten/sms (gedeelde bundel) en 500 mb data voor €14,50. Dat is minder dan de €16,- van de aanbieding, hoe komt groepsveiling er dan op dat ik 33% kan besparen.. Weer even verder zoeken en ik zag dat groepsveiling.nl Simyo had ingeschaald op €24,- per maand, plus €14,99 aansluitkosten. Daarmee zou je inderdaad flink besparen door voor de aanbieding van groepsveiling te kiezen. Maar waarom betaal ik dan maar €14,50..?

Oneerlijke vergelijking

De enige verklaring die ik kon vinden is dat groepsveiling haar eigen aanbieding vergelijkt met een Simyo abonnement dat: ook onbeperkt SMS biedt (hoewel ik heb aangegeven dat ik maar 'Heel weinig' SMS, volgens de legenda overeenkomend met '40 SMS per maand'. Zou dus nog prima in de bundel van 300 minuten passen waarna er nog 260 belminuten overblijven. Méér dan de 250 minunten van Youfone) én dat maandelijks opzegbaar is. Een jaarcontract, net zoals het Youfone contract, kost alweer €4,50 minder, zonder de onnodige 'onbeperkt SMS' bundel kom je zelfs op €14,50. De vergelijking zoals gepresenteerd door groepsveiling.nl lijkt mij dus toch zeker geen eerlijke vergelijking!
Andere aanbieders bleken ook een soortgelijke behandeling te hebben gekregen. Zo wordt bijvoorbeeld Tele2 in plaats van op €14,- ingeschaald op €19,- omdat er een (onnodige) onbeperkt SMS bundel aan wordt toegevoegd.

Onbeperkt internet?

Naast nog een paar kleine dingen vond ik het ook opvallend dat Youfone in deze groepsveiling een 'onbeperkt internet' abonnement, met onbeperkt SMS en 250 minuten bellen, aan weet te bieden voor €23,-. In een eerdere blogpost heb ik al 'onbeperkt internet' abonnementen vergeleken, daaruit bleek dat er, behalve Robin Mobile, geen provider was die onbeperkt internet aanbood. Ik denk dus dat de groepsveiling aanbieding dezelfde is als de Youfone 'onbeperkt' bundel, die inhoudt dat na 2 GB de mobiele internetsnelheid wordt afgeknepen naar 64 kb/s (deze snelheid ligt zo laag dat alleen whatsappen nog een optie is). Ook dit lijkt mij niet een helemaal eerlijke voorstelling van zaken.

Conclusies

De groepsveiling.nl aanbiedingen bieden zonder meer voordeel ten opzichte van wat je normaal gesproken af kunt sluiten. Om een voorbeeld te noemen: een éénjarig contract met 250 belminuten, onbeperkt SMS, en 500 mb internet kost bij Youfone normaal gesproken €18,- per maand (+ €14,99 aansluitkosten), via de groepsveiling aanbieding kom je op €16,- uit (zonder extra aansluitkosten).
Het probleem zit 'em wat mij betreft in het feit dat

  1. De keuze 'heel weinig SMS' leidt tot een 'onbeperkt SMS' bundel en zorgt dat je extra betaalt voor iets wat je niet nodig hebt
  2. Concurrerende providers worden vergeleken met deze extra bundel, die niet gewenst was
  3. In sommige gevallen wordt het jaarcontract van de aanbieding vergeleken met een maandcontract van andere providers. Dit zorgt voor een oneerlijke vergelijking omdat de jaarcontract versie van de concurrent altijd goedkoper is dan de maandcontract optie
  4. De 'onbeperkt internet' bundel helemaal geen onbeperkt internet biedt, maar na verbruik van 2 GB alleen internet op de zeer lage snelheid van 64kb/s biedt

Ik denk dat de volgende verbeterpunten ingevoerd moeten worden:

  1. De juiste bundel bij de wensen van de gebruiker kiezen
  2. Een eerlijke vergelijking met vergelijkbare abonnementen van concurrenten
  3. Sowieso een specificatie van het abonnement van de concurrent waarmee vergeleken wordt
  4. Duidelijk maken wat 'onbeperkt internet' echt betekent




Reactie groepsveiling.nl

Nadat ik bovenstaande had voorgelegd liet groepsveiling.nl mij in een reactie het volgende weten:
'Mocht u al wel genoeg hebben aan 250 bel/sms + 500 MB data, dan kunt u kiezen voor het abonnement voor 13 euro per maand. U krijgt deze optie door ' weinig bellen, weinig/heel weinig sms en gemiddeld internet' te kiezen.'

Inderdaad komen we dan op een goedkoper abonnement, maar het lijkt me toch vreemd dat ik iets anders in moet vullen dan ik eigenlijk wilde om bij de juiste keuze uit te komen.

'U kunt dan de 250 minuten volledig besteden aan het bellen en voor een deel van de klanten is dit zeker een voordeel. Een hoger bundel voor bellen en sms-en is namelijk duurder dan deze combinatie.'

Toch gaat deze vlieger wat mij betreft niet helemaal op, want als ik kies voor 'weinig bellen, gemiddeld SMS, gemiddeld internet' krijg ik als aanbieding 250 minuten/sms en 500 mb. Volgens de wizard zou ik eigenlijk 175 minuten, 120 SMS, en 500 mb internet nodig hebben. Daarmee kom je in totaal op 295 minuten/sms, dat ligt dus boven de 250 minuten/sms bundel die geboden wordt. In dit geval wordt er dan weer niet voor een 'onbeperkt sms' bundel gekozen. Tele2 wordt in dat geval gepresenteerd als €14,- per maand. Dat is duurder, maar daarvoor krijg je dan 300 minuten/sms, wat wél voldoende zou zijn voor de wensen. Dit lijkt ook in tegenspraak met de eerste quote hierboven.

'Bij Youfone wordt na gebruik van 2 GB inderdaad de internetsnelheid verlaagt naar 64 kB/s. Mocht dit niet bij het aanbod vermeld staan, dan zal ik dit doorgeven aan mijn collega en vragen of dit bij het aanbod vermeld kan worden.'

Ik hoop dat dit inderdaad duidelijker op de website vermeld gaat worden, ik ga het in de gaten houden.

Op de vraag '..ten tweede blijkt dit te gaan om de maandcontract versie van dit abonnement, de jaarcontract versie is €4,50 goedkoper per maand...' heb ik nog geen reactie gekregen, ik ga dit nogmaals voorleggen.

Reacties