De flexibele klant
Update: Youfone en Robin Mobile toegevoegd aan overzicht
De tijden dat je blij mocht zijn als je mobiel kon bellen zijn alweer lang voorbij, nu concurreren de telecom providers er lustig op los. Een positive ontwikkeling in deze concurrentiestrijd is de invoering van het maandelijks opzegbare abonnement. Nog steeds verkoopt elke provider je het liefst een 2-jarig abonnement (kijk maar naar waar de knopjes van het sim only samenstellen standaard op ingesteld staan!), maar er is nu tenminste een keuze mogelijk. Helaas betaal je altijd meer voor een abonnement dat per maand opzegbaar is ten opzichte van een langer lopend contract, maar dat is de prijs die je betaalt voor flexibel zijn. Op dit moment bieden vijf providers een maandelijkse opzegbaar sim only abonnement aan: Tele2, Simyo, Youfone, Robin Mobile, en Ben.
Extra kosten maandelijks opzegbare sim only
Als gezegd komen er extra kosten kijken bij een per maand opzegbare sim only. Hoeveel deze extra kosten bedragen verschilt per provider en zelfs ook per bundel. Dat wil zeggen: bijvoorbeeld een 300 minuten bundel is €2,- duurder wanneer je voor de maandelijks opzegbare versie gaat, terwijl een internet bundel van 1000 MB maar liefst €5,- duurder uitkomt bij Simyo. Om toch een overzichtelijk vergelijking te kunnen maken ben ik van twee scenario's uitgegaan: iemand die weinig belt en niet internet (100 belminuten, geen internet) en iemand die gemiddeld belt en internet (in dit geval 300 belminuten en 1000 MB internet). In onderstaande tabel zijn de verschillen in kosten te zien.
Scenario 1: 100 belminuten, 0 MB internet
Provider | Jaarcontract | Maandcontract | Verschil |
---|---|---|---|
Simyo | €3,- | €5,- | €2,- |
Tele2 | €3,- | €5,- | €2,- |
Ben | €2,99* | €3,99 | €1,- |
Youfone | €5,-** | €7,-** | €2,- |
Scenario 2: 300 belminuten, 1000 MB internet
Provider | Jaarcontract | Maandcontract | Verschil |
---|---|---|---|
Simyo | €17,- | €24,- | €7,- |
Tele2 | €17,-* | €24,- | €7,- |
Ben | €15,98* | €20,98 | €5,- |
Youfone | €15,-** | €22,-** | €7,- |
* Deze prijzen gelden alleen gedurende de eerste 12 maanden van het contract
** Youfone biedt geen 100 of 300 belminuten, daarom is in beide gevallen gekozen voor een 250 belminuten bundel
Uit bovenstaande vergelijkingen blijkt dat een maandcontract 40% tot bijna 70% duurder is dan een vergelijkbaar jaarcontract. In veel gevallen is dit 'zonde van het geld', maar mocht je binnenkort naar het buitenland gaan of zit je te wachten tot een nieuwe telefoon uitkomt die je graag met een abonnement (en dus korting) aan wilt schaffen dan kan een maandcontract een goeie oplossing zijn. Ook voor het geval je niet zeker weet wat voor bundel je nodig hebt kun je een maandcontract afsluiten. Indien nodig kun je het abonnement de volgende maand dan weer opzeggen zodat je een ander abonnement en/of andere provider kunt kiezen.
Een bijzonder geval is Robin Mobile, bij deze provider is het zelfs niet mogelijk een jaarcontract af te sluiten, bij elk abonnement hoort standaard een maandcontract. Hierdoor is er dus geen vergelijking te maken tussen een maand- en jaarcontract. Voor de volledigheid noemen we Robin Mobile hier, zij bieden een maandelijks opzegbaar, onbeperkt bellen, sms, en internet abonnement aan voor €39,95.
Maandelijks aanpasbare sim only
In sommige gevallen wil je niet je contract binnen een korte periode opzeggen, maar alleen je bundel aanpassen. In dat geval kun je wel gewoon een jaarcontract afsluiten maar, indien nodig, tussentijds je bundel(s) aanpassen. Bij Simyo kun je bijvoorbeeld via de webpagina heel makkelijk je bundel per maand aanpassen. Tele2, Youfone, en Ben bieden deze mogelijkheid niet, bij een jaarcontract moet je vantevoren dus goed weten welke bundel bij je past.
Conclusies
Wanneer je minder dan een jaar verwacht mobiel te gaan bellen kan het voordelig zijn om een maandcontract in plaats van een jaarcontract af te sluiten. Een maandelijks opzegbaar abonnement biedt je flexibiliteit, maar wel tegen extra kosten. Het hangt daarom van je belgedrag en periode waarin je het abonnement nodig hebt af of een maandabonnement slim is. Een snel rekensommetje leert dat je met gemiddeld bel en internet gedrag bij Tele2 of Simyo voordeliger uit bent met een maandelijks opzegbare sim only wanneer je korter dan 8 maanden gebruik gaat maken van het abonnement. Bel je weinig en internet je niet dan is een maand sim only voordeliger wanneer je er korter dan 7 maanden gebruik van gaat maken. Bedenk dus goed hoe lang je je mobiele abonnement nodig gaat hebben. Als laatste is het nog goed om te bedenken dat je bij Simyo je bundel per maand aan kunt passen. Mocht je opeens je abonnement nog maar weinig gebruiken dan kun je deze altijd nog terugschroeven naar het goedkoopste abonnement (a €3,- per maand).
In de meeste gevallen raad ik daarom een jaarabonnement aan en mocht je twijfelen over de bundel grootte kan een maandelijks aanpasbare sim only (zoals Simyo dus) een oplossing zijn.